Kategorie

Výrobci

   Čínské neoriginální destičky v praxi…aneb jaké brzdy si vybrat?



Na trhu je hodně falzifikátů jak originálních produktů, tak produktů prémiových značek. Podívejte se, v této reportáži, zda vám podezřelé levné nákupy pocházející nejčastěji z Polska a Číny stojí za to.

 

A netýká se to pouze falzifikátů originálních destiček, ale i falzifikátů prémiových značek jako například TEXTAR, BREMBO, ATE a dalších, kterých je na trhu rovněž spoustu.

Po zhlédnutí reportáže si snad každý udělá jasný obrázek o možných fatálních následcích při použití podobně kvalitních destiček.

Výsledek:
1. delší brzdná vzdálenost studených brzd již u prvního zabrzdění ze 100km/h rychlosti o několik metrů
2. delší brzdná vzdálenost po opakovaném brzdění ze 120km/h o více než 20m
3. Při 12-tém zabrzdění dochází k totální destrukci brzd a téměř nulovému brzdnému účinku
4. Utržení obložení a deformace opěrné desky jedné z destiček a opotřebení zbývajících na polovinu, trvalé poškození kotoučů (zakalení), poškození brzdových třmenů a jejich manžet

A nemusí jít pouze o takovýto extrém, kdy došlo opravdu k totální destrukci a požáru samotných desek a poškození i okolních komponent brzd jako je tomu v tomto testu. I pokud si koupíte jen o trochu lepší destičky než ty, které byly v testu a párkrát s nimi absolvujete pár tvrdších brzdění, případně budete plně naloženi sjíždět delší klesání, může dojít k fatálním důsledkům, ačkoliv ne hned jako tomu bylo v reportáži. Dojde ale k extrémnímu tepelnému namáhání destiček (teploty až 700ºC), což je standard, nicméně při těchto teplotách dochází u nekvalitních brzdových destiček k vypalování a destrukci určitých pojivových materiálů brzdové směsi. Brzdové obložení se pak stane porézní.

A teď si představte, že za pár dní či týdnů pojedete v dešti. Do brzdového obložení a jeho pórů se dostane voda. Voda se póry dostane až na samotnou opěrnou desku a ta začne korodovat. A pak najednou při některém brzdění dojde k tomu fatálnímu. Třecí materiál se v důsledku koroze a střihového namáhání při brzdění zcela oddělí od samotné destičky a neštěstí je na světě. Toto se opravdu stává u spousty značek brzdového obložení s odstupem času po nějakém velkém zatížení a provozu v dešti. Do podobné situace se může dostat každý, kdo si nepohlídal kvalitu montovaných brzd a stav brzdového systému obecně. Máte-li sjeté kotouče nebo brzdovou kapalinu starší než 2 roky, tak vše nastane ještě rychleji.

A možná to nejdůležitější, již i při prvním brzdění za studena je brzdná dráha při 100km rychlosti o několik délek auta delší! To je naprosto fatální a může to rozhodovat o životech pasažérů, případně chodců, matky s kočárem na přechodu atd.

Navíc dodejme, že teplo, které vzniká při brzdění je přímoúměrné druhé mocnině rychlosti. Česky řečeno na konkrétním příkladě to znamená, že teplo uvolňující se při brzdění (přeměnou kinetickou energie rozjetého vozu) je při rychlosti 150km/h větší o 125% než při rychlosti 100km/h. Ne jen o polovinu jak by se laickým pohledem mohlo zdát. Při vyšších rychlostech na dálnici (kamion v levém pruhu) je tedy hraje ještě brzdová vyšší liga, kde často i méně kvalitní originální brzdy mají citelný problém s poklesem účinku.

Ačkoliv jde o ty nejdůležitější komponenty v celém voze vůbec, přesto se mezi motoristy, prodejci a bohužel i servisy nacházejí stále tací, kteří se snaží ušetřit za každou cenu. Dělá-li to neznalý motorista, dá se to ještě pochopit. V případě prodejce dílů nebo dokonce servisu je to ale na pováženou.

TEXTAR, BREMBO, ATE, BOSCH, NIPPARTS, BREMBO SPORT

Díky znalosti produktů dalších konkurenčních značek a hlavně znalosti zákulisí skutečných výrobců brzd pro samotné automobilky vám může opravdu zodpovědně poradit, jaké brzdy jsou ty nejlepší. Z výše uvedeného vyplývá, že nemá potřebu preferovat jednu konkrétní značku.

Jaké jsou tedy ty nejlepší a nejkvalitnější brzdové destičky?
Samozřejmě ty od originálních výrobců a nemusí být přímo od automobilky samotné, která je stejně jen baličem výrobků svých dodavatelů. I Škoda, Renault, Peugeot, Ford, VW a jiné, musí šetřit. A ačkoliv u lehké Fabie dopadl test originálních desek dobře, výsledky brzdné vzdálenosti vozu s jinými destičkami můžou a jsou samozřejmě ještě lepší. Škoda používá značku Ferodo a Galfer, které jsou známé dobrými parametry za nízkou cenu. Tito výrobci právě proto hrají prim u modelů jako je Fabia, Clio, Peugeot 207 a další, případně je můžete najít na zadních nápravách větších vozů, kde zase "o tolik nejde".

Již ale nestačí na těžší vozy, kde se situace radikálně mění. A právě ve vozech od střední třídy nahoru, včetně supersportů má největší podíl TEXTAR - značka německého originálního výrobce TMD Friction, který dodává všem velkým automobilkám (přes dodavatele brzdových systémů ATE, BOSCH, TRW), především právě těm, kde výkonové parametry mají prioritu před cenou - tzn. BMW (včetně divize M), Mercedes, Audi, Ferrari, Porsche ale i desítky dalších, včetně Bugatti a jejich modelu 1000K modelu Veyron - nejvýkonějšího sériového vozu na Zemi. Je logické, že u BMW řady 3 má oproti Fabii cena nižší prioritu než výkonnostní parametry brzd.

V aftermarketu, kde se pracuje s mnohem nižšími maržemi než v "originále" může mít ale kvalitnější TEXTAR každý levněji než v originále, kde si automobilky nechávají řádně zaplatit za svoje loga na krabičkách - z něčeho přece žít musejí.